
W najnowszym Europejskim Konsumenckim Indeksie Zdrowia (EHCI) (ranking oceniającym systemy ochrony zdrowia w krajach członkowskich UE) za rok 2014 Polska uplasowała się na 31 miejscu. Wyprzedziliśmy jedynie Litwę, Serbię, Czarnogórę, Rumunię oraz Bośnię i Hercegowinę. Ponadto byliśmy jednym z nielicznych krajów, które uzyskały wynik gorszy niż przed rokiem.
Polska uzyskała 511 punktów na 1000 możliwych, czyli o 10 mniej niż w 2013 roku. Wynik ten został ustalony na podstawie kryteriów m.in. takich jak: przestrzeganie praw pacjenta, czas oczekiwania na świadczenia medyczne, śmiertelność niemowląt, przeżywalność w przypadku chorób nowotworowych, zakres świadczeń gwarantowanych, działania profilaktyczne, dostępność do nowych leków.
"Polska musi wziąć się w garść - napisano w informacji prasowej - i zająć takimi kwestiami jak niebezpiecznie długi okres oczekiwania na leczenie raka, zakażenia wewnątrzszpitalne, przywrócenie sprawiedliwości w służbie zdrowia, likwidacja anachronicznego zakazu aborcji i odbudowanie profilaktyki w leczeniu uzależnienia od tytoniu i alkoholu. Natomiast silnym punktem polskiej służby zdrowia jest opieka kardiologiczna."
Europejski Konsumencki Indeks Zdrowia jest rankingiem opierającym się na ogólnodostępnych danych statystycznych, ankietach wypełnianych przez pacjentów oraz niezależnych badaniach, prowadzonych przez prywatną firmę Health Consumer Powerhouse (HCP). Komisja Europejska, która planuje wprowadzić systematyczne oceny służby zdrowia w krajach członkowskich, chce wzorować się właśnie na (EHCI).
(mk)
Kategoria wiadomości:
Inne
- Źródło:
- medonet.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Rękawice winylowe - przykłady zastosowania
Rękawice jednorazowe są nieocenione zarówno w domach, w placówkach medycznych jak i w gastronomii czy nawet pracy z dziećmi. To niezbędny element...
-
Fundusze Venture Capital - perspektywy dofinansowania dla Start-up'ów
Fundusze Europejskie wyróżniają się szerokim wachlarzem instrumentów finansowych, do których, poza flagowymi konkursami w postaci bezzwrotnych...
-
-
-
-
-