W raporcie "Health at a Glance 2015" wydanym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) znalazł się podrozdział poświęcony temu, jak pacjenci oceniają jakość komunikacji z lekarzem w gabinecie. Polscy lekarze wypadli w tym zestawieniu bardzo słabo - nie tylko znaleźli się na końcu, ale jeszcze ze znaczną stratą do reszty krajów.
Zaledwie 33,6% polskich pacjentów uważa, że lekarze dają im możliwość zadawania pytań i dzielenia się obawami czy wątpliwościami. Dla porównania w Belgii taką odpowiedź dało 97,7% respondentów, a w Czechach 94%. Średnia dla 19 krajów OECD to 85%.
Tylko 69,5% polskich respondentów przyznało, że lekarze dostarczają im jasnych i zrozumiałych wyjaśnień. W Belgii wskaźnik ten wyniósł 97,8%, a średnia to 87,9%.
Czas trwania wizyty w gabinecie za wystarczający uznało 59,6% polskich pacjentów – i w tym przypadku był to wynik zamykający tabelę (w zajmującej przedostatnie miejsce Szwecji było to 78,3% pacjentów). Po raz kolejny najwięcej zadowolonych pacjentów to mieszkańcy Belgii (97%).Średnia wyniosła 84,9%.
Tylko 47,9% polskich pacjentów czuje się włączana przez lekarza w proces podejmowania decyzji dotyczących leczenia. Średnia OECD-19 wyniosła 81,3%, a w państwie, które znalazło się na przedostatnim miejscu – Hiszpanii – pozytywną ocenę w tej kategorii wystawiło swoim lekarzom 62,1% ankietowanych pacjentów.
Jedynym pocieszeniem jest fakt, że te wyniki i tak są lepsze dla Polski od tych zawartych w raporcie z 2010 roku.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Inne
- Źródło:
- medonet.pl
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Elastyczność i modularność w procesie produkcyjnym a usługi EMS
Elastyczność w przypadku produkcji jest definiowana jako zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się wielkości popytu w ramach obecnego...
-
Jak nowe technologie zwiększają zadowolenie pacjentów w placówkach medycznych?
Branża medyczna stoi przed coraz większymi wyzwaniami związanymi z dostarczaniem usług na najwyższym poziomie. Pacjenci, którzy kontaktują się z...