
Naukowcy z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN w Warszawie ustalili, że za zapamiętywanie przyjemnych doznań odpowiedzialna jest konkretna część mózgu, mianowicie tzw. jądro środkowe ciała migdałowatego. Wyniki ich badań ukazały się w czasopiśmie "Journal of Neuroscience".
„Wspólny termin +uczenie się i pamięć+ odnosi się do odpowiedniej reakcji zarówno zwierzęcia, jak i człowieka, na płynące ze środowiska informacje, umożliwiające unikanie bądź ucieczkę od bodźców sygnalizujących doznania przykre, lub na odwrót - zbliżenie się w celu uzyskania doznań przyjemnych. Te pierwsze określa się mianem awersyjnych, te drugie apetytywnych" - tłumaczy dr hab. Ewelina Knapska, która jest pierwszym autorem publikacji.
Według komunikatu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (FNP) wysłanego do PAP odkryty został mechanizm molekularny zaangażowany w uczenie się i pamięć apetytywną. Wciąż nie wiadomo jednak co wpływa na pamięć awersyjną. „Okazuje się, że zahamowanie aktywności zaledwie jednego białka - MMP-9 - upośledza apetytywne uczenie się i pamięć, nie mając wpływu na awersyjne uczenie się i pamięć" - informuje FNP.
Polscy naukowcy prowadzili badania na myszach. Zaobserwowano, że zmiany plastyczne zachodzące w ich mózgach są zależne głównie od MMP-9. Dlatego właśnie można przypuszczać, że ślady pamięci doznań przyjemnych są gromadzone jądrze środkowym ciała migdałowatego.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- PAP

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Jak właściwie używać mikroskopu stereoskopowego w różnych dziedzinach?
Czy zastanawiałeś się, jak zmaksymalizować możliwości mikroskopu stereoskopowego? Niezależnie od tego, czy pracujesz w biologii, elektronice,...
-
Przełom w monitorowaniu cukrzycy – diabetomat jak alkomat
Jest przenośny, szybki, bezinwazyjny i działa na oddech – i nie mowa o alkomacie, a o diabetomacie. Nowoczesnym urządzeniu ułatwiającym życie...
-
-
-
-
-