
"Gorzki lek najlepiej leczy" - słyszymy w popularnej piosence. Ale też najgorzej smakuje, dlatego pacjenci, głównie ci najmłodsi, nie przepadają za nim. Rozwiązania dla nich poszukuje Małgorzata Wesoły, doktorantka z Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej i laureatka "Diamentowego Grantu". Pracuje ona nad metodą maskowania gorzkiego zapachu w lekach, a pomaga jej w tym elektroniczny język.
Elektroniczny język naśladuje działanie kubków smakowych. Te ostatnie to znajdujące się na języku receptory, które rejestrują obecność określonych cząsteczek chemicznych o konkretnych właściwościach, które wpływają na smak. W elektronicznym języku kubki smakowe zastąpiono membranami, przepuszczającymi tylko określone jony. Urządzenie wyposażone jest w elektrody, co pozwala na uzyskanie informacji elektrycznej z roztworu i zbadanie, ile w danym roztworze jest jonów, które mogą mieć określony smak. Informacje te potem łączy komputer.
Dzięki wynalazkowi nie będzie trzeba testować leków na ludziach - elektroniczny język zrobi to za nich. "Badania na ludziach są nieetyczne, nawet jeśli chodzi tylko o smak" - tłumaczy laureatka Diamentowego Grantu.
Wynalazek posłuży badaczce w opracowaniu syropów dla dzieci, które nie będą ich odstraszały gorzkim smakiem. Do tej pory nieprzyjemny smak maskowano za pomocą słodzików i cukru, ale takie rozwiązanie jest dla szkodliwe dla młodych pacjentów. Wesoły wpadła na lepszy pomysł - chce cząsteczki substancji aktywnych zamykać w kapsułkach polimerowych, które rozpuszczać się będą dopiero w przewodzie pokarmowym - dzięki temu ich gorzki smak nie będzie odnotowany przez kubki smakowe
(rw)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- www.naukawpolsce.pap.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
E-zwolnienie lekarskie a praca zdalna – jak jasno wyznaczyć granice?
Wprowadzenie e-zwolnień lekarskich zrewolucjonizowało sposób funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej oraz relacje między pracownikiem a...
-
Nowoczesna recepcja w prywatnym gabinecie medycznym
W jaki sposób sprawić, by nasza prywatna placówka medyczna zyskała w krótkim czasie zaufanie pacjentów? To proste. Musimy zrobić wszystko,...
-
-
-
-